הרומן המתגלגל שלי עם העסקים הקטנים. פרק א' – הייטק בקשיים

הרומן המתגלגל שלי עם העסקים הקטנים. פרק א' – הייטק בקשיים

הרומן הראשון שלי עם העסקים הקטנים, החל ברכישת חברה טכנולוגית קטנה, שיקומה, השבחתה ומכירתה. למרות ההישג הכלכלי, לא הייתי מגדיר את הרומן הראשון כמרגש במיוחד. הרומן השני והמרגש יותר עם העסקים הקטנים היה כמתנדב ומלווה בעמותת פעמונים, עליו אספר לכם בפוסט הבא.

יהיה מעניין, תקבלו גם טיפים בסיסיים לשיקום חברה בקשיים. מוזמנים להמשיך לקרוא.

אז למה הרומן הראשון לא ריגש אותי מספיק? 

הרומן הזה התחיל לפני כ- 10 שנים, מיד עם תחילתו של המשבר הכלכלי האחרון ב-2008. משבר בו לא מעט חברות ומשקיעים נאלצו להיפרד ולסגור מיזמים קטנים ולא ריווחיים.

כמו הרבה אחרים, גם תיק ההשקעות שלי, חסכונות של שנות עבודה רבות, ספג הפסדים לא קטנים. הדרך היחידה והמבטיחה להחזר הפסדים שהכרתי עד אז, הייתה פשוט לחזור לעבודה הקשה. והפעם, לראשונה בחיי כעצמאי, כולל כל הסיכונים והלחצים שלא הכרתי עד אז כעובד שכיר.

להקים עסק חדש בתחילתו של משבר פיננסי עולמי, לא נראה לי כהחלטה עסקית נבונה.

לעומת זאת, לאתר הזדמנות עסקית של רכישת עסק בקשיים, נראה לי רעיון קוסם ומאתגר. כאן למעשה נולד השם  – ReStartUp.

כולנו יודעים שברגע שאנו מסמנים לנו מטרה מוגדרת, היקום בא לקראתנו ועוזר לנו לאתר אותה, וכך היה. עניין של מספר שבועות מהרגע שהרעיון עלה ועד שידידה ביקשה ממני לבחון ולהמליץ לה, מה לעשות עם ההשקעה שלה בחברה טכנולוגית קטנה, שנקלעה לקשיים ניהוליים ופיננסיים.

לאחר עבודת אבחון קצרה ומהירה, הבנתי שמדובר בהזדמנות עסקית מאתגרת:

  • החברה עסקה בפיתוח ושיווק פלטפורמה טכנולוגית לניהול מועדוני לקוחות ותוכניות נאמנות – כלומר היה שם אתגר טכנולוגי
  • תחום מבטיח בזמנו וגם כיום (בעידן הדיגיטלי בשם החדש – "ניהול קהילות עסקיות") – פוטנציאל שיווקי גבוה.
  • שותפים עסקיים – גוף פיננסי גדול ומבטיח מה שמגדיל את סיכויי ההצלחה וידידים שהפכו לחברים.
  • חוסר במזומנים – אתגר פיננסי המאפיין את רוב העסקים הנמצאים בקשיים.
  • קשיים ניהוליים – אחת הסיבות לסגירתם של כ- 850 עסקים קטנים בשבוע.
  • הניסיון הניהולי, הטכנולוגי, האתגר הפיננסי שהצבתי לעצמי וממצאי האבחון, הובילו להחלטה די מהירה שניתן להציל את החברה. הצטרפתי כשותף בחברה, חזרתי לעבודה מסביב לשעון כמנכ"ל, במטרה לשקם ולהעלות את ערך החברה.

לא קל להיות עצמאי, ובוודאי לא קל לנהל עסק בקשיים. יחד עם זאת אין תחליף לעבודה מאומצת וקשה תוך כדי דבקות במטרה. התוצאות לא מאחרות להגיע.

שמח לשתף אתכם בתובנות ובטיפים שלי לעצמאים ובעלי עסקים בקשיים:

  • ניהול כללי – כאמור, הסיבה העיקרית לסגירת עסקים רבים, נובעת מחוסר בידע ומידע ניהולי וטכנולוגי בניהול עסק. אנחנו לא יודעים הכל ואין באפשרותנו לנהל עסק ללא עזרה של מומחים במגוון תחומים בהם אין לנו יתרון יחסי.
  • שיתופי פעולה – בכל שלב במחזור החיים של העסק, בעיקר בהתמודדות עם קשיים, שיתופי פעולה יכולים להוות פתרון הולם לאתגרים הניהוליים.
  • שיווק ומכירות – השוק והסביבה משתנים בקצב מהיר. הבנת צרכי השוק והיכרות אינטימית עם הלקוחות והמתחרים הם המפתח לשרידותו של העסק ולצמיחה מתמשכת.
  • כספים – תזרים מזומנים שלילי נובע בעיקר מחוסר התאמה מתמשכת בין רמת ההוצאות להיקף ההכנסות. חייבים לדאוג לאורך כל הדרך ומבעוד מועד, להון עצמי והון חוזר שיספיקו לתחזוקו ותפעולו השוטף של העסק.
  • אמונה – אמונה מלאה ורציפה ביכולות האישיות שלך כבעל העסק להתגבר על קשיים ולעמוד באתגרים השוטפים היא קריטית. היא מפתח ליכולת ההתמדה בניהול העסק.
  • התמדה – מה שמפריד בעלי עסקים מצליחים מבעלי עסקים שאינם מצליחים, היא יכולת ההתמדה שלהם.
  • שחיקה – ניהול עסק מצליח מחייב השקעה מתמשכת של זמן ועוצמות רגשיות. חשוב ללמוד לנהל את זמנכם נכון ולאזן בין הצרכים האישיים, צרכי המשפחה והעסק.

יש מקום ושווה לכתוב פוסט יעודי על רוב הטיפים הנ"ל, הוספתי לרשימת הפוסטים הבאים.

על פניו זו הייתה הצלחה  – החברה שוקמה, הושבחה ונמכרה.

אז למה בכל זאת לא התרגשתי מספיק?

הסטרס. הוא התחיל ביום הרכישה, המשיך עם לקוחות ועובדים לא מרוצים, אחריות אישית כבדה כלפי כל המעורבים – השותפים, העובדים, הלקוחות. אי הודאות בתחילת הדרך לגבי עתיד החברה, לילות ללא שינה לפני תשלום משכורות והצורך בהזרמת כספים אישיים – כל אלו גבו מחיר גבוה. אמנם הגיע תגמול בסוף הדרך, אבל הבנתי בדיעבד שנהניתי מהתוצאה ופחות מהדרך.

ואולי זה הטיפ הכי חשוב שלי לכם, בעלי העסקים – תשתדלו ליהנות גם מהדרך.

איך למדתי ליהנות יותר מהדרך? הכל בפוסט הבא.